Intr-o lunga si agreabila conversatie cu ambasadorul Romaniei la Beijing, am dorit sa aflu de la excelenta sa, Viorel Isticioaia Budura, ce i-ar spune unui om de afaceri roman sosit, pentru prima oara in China. "Bun venit in China" - mi-a raspuns ambasadorul, cu zambetul pe buze. La prima vedere, doar la prima vedere, s-ar putea spune ca la o intrebare banala raspunsul a fost pe masura. Insa acel "Bun venit in China" ascunde semnificatii multiple, lucruri care ar trebui sa dea de gandit la Bucuresti. Intr-o incipienta traducere, mai oficiala, expresia reflecta ca implicarea oamenilor de afaceri romani in proiecte investitionale este bine primita in China, ca o fructificare a bunelor relatii diplomatice si de prietenie dintre cele doua tari. Mai departe, insa, ambasadorul Romaniei a nuantat. Va incerca sa explice ca pentru realizarea unei afaceri de lunga durata este imperios necesara existenta unui proiect clar, de identificare a partenerului chinez si de multa, foarte multa seriozitate. Aceasta deoarece China nu mai este tara de acum 10 ani si nu mai este o piata deshidratata, capabila sa absoarba si sa accepte orice.
Din pacate, acele proiecte clare sunt foarte rare.
Lucrurile s-au schimbat radical si de aceea "Bun venit in China" capata, dintr-o data, o alta semnificatie. Aceea de profesionalism in analizarea informatiilor din acest colt al lumii unde motoarele economice sunt la turatie maxima si care genereaza profituri substantiale. Ca nu beneficiem de pe urma acestor oportunitati este o cu totul alta problema.
Intr-adevar, statistic, schimburile comerciale cu China au crescut de la an la an. Cele mai recente date indica faptul ca volumul schimburilor a depasit 1,6 miliarde de dolari. O suma care, pe hartie, prin alinierea zero-urilor, poate parea mare. In aparenta. Calitativ si luand in calcul oportunitatile pe care le ofera piata chineza, sum