Relaţiile la locul de muncă ne dau destule motive să fim, după ce ieşim din birou, relaxaţi sau un pachet de nervi. Numai de noi depinde ca acestea să fie armonioase sau butoaie cu pulbere.
O problemă a eficienţei activităţii în grup o reprezintă apariţia conflictelor. Potrivit profesorului Michael A. West există mai multe tipuri de conflicte care pot apărea în cadrul unui grup: cele legate de sarcină, de activitate, apoi cele legate de funcţii, rolurile din echipă şi, în final cele interpersonale.
Desigur, conflictele pot avea şi un rol pozitiv, constructiv; ele sunt chiar necesare uneori. Existenţa conflictului poate fi explicată prin diversitatea persoanelor care alcătuiesc o echipă, prin diferenţele de opinie. Disputele frecvente, indiferent din ce tip de conflict fac parte şi care sunt percepute ca supărătoare pot să distrugă relaţiile. Nu toate persoanele percep discuţi în contradictoriu ca pe o polemică. Cele mai grave conflicte sunt cele interpersonale.
Soluţii
Dacă se încearcă evitarea conflictelor este posibil ca acestea să reapară mai târziu; evitarea nu este o cale de rezolvare, ci doar de amânare a izbucnirii lui. Dacă încercăm să-i mulţumim pe toţi ceilalţi, pierdem din vedere propriile noastre dorinţe iar aşteptările celorlalţi vor creşte mereu. Dacă luptăm din răsputeri pentru a câştiga cu orice preţ, riscăm să nu mai luăm în considerare părerile celorlalţi. Pot să apară, astfel, resentimente, sursa viitoarelor conflicte. Compromisul e mai avantajos decât celelalte, dar nimeni nu va fi mulţumit. Colaborarea rămâne singura soluţie de câştig pentru toate părţile.
Vă prezentăm zece lucruri care nu se fac niciodată la serviciu:
l Nu te îmbrăca de parcă te-ai duce la o petrecere deoarece nimeni nu te va lua în serios.
l Nu încerca să obţii totul prin seducţie. Poţi rata o colaborare mult mai serioasă şi