In 2006, lumea omagiaza geniul lui Wolfgang Amadeus Mozart. Pentru ca romanii au pretentia ca sunt, totusi, o natie melomana, o serie de manifestari care sa marcheze cei 250 de ani de la nasterea marelui austriac vor avea loc si in perimetrul nostru. Despre aceasta ambitie ori datorie de onoare vorbeste dirijorul Cristian Mandeal, directorul general al Filarmonicii "George Enescu", implicat in actiunile dedicate faimosului compozitor: "Mozart va fi sarbatorit, prin UNESCO; in intreaga lume, prin concerte, lansari de carti si de filme. Ca tara culturala, asa cum ne pretindem a fi, incercam sa ne aliniem la familia popoarelor civilizate".
Bucurestiul va puncta deschiderea "Anului Mozart" chiar in aceasta seara, la Ateneul Roman. De la ora 19, Filarmonica "George Enescu", avandu-l la pupitru pe Cristian Mandeal si ca solist pe violonistul japonez Takashi Shimizu, va avea in program Simfoniile 29 si 40 si Concertul pentru vioara si orchestra nr. 5. (La fel se va intampla si maine seara, de la aceeasi ora). Cum priveste un dirijor relatia cu acest titan al muzicii? "Cu fiecare compozitor exista o relatie speciala, data de personalitatea lui inconfundabila. Rolul nostru este de a-i servi. Trebuie sa fim autentici, sinceri si cinstiti, in demersul de a da corp sufletului care se afla in aceste lucrari", declara Mandeal.
O lucrare cu totul exceptionala este "Recviemul" lui Mozart, inclus in actuala stagiune omagiala pe 23 si 24 februarie. Atunci, publicul nostru va avea intalnire cu dirijorul Misha Katz si pianistul Jean Bernard Pommier. Dar poate cea mai tulburatoare poveste legata de romani si "Recviemul" lui Mozart este cea din ianuarie 1990. Cristian Mandeal si-o aminteste perfect: "Pe 5 ianuarie am fost cu totii la Ateneu, oamenii ajungeau la serviciu la ora exacta, venind pe jos de acasa, in vreme ce pe strazi inca se mai tragea. Am cantat «Recviemul»