La finele anului trecut, prin ordin comun al Ministerului Agriculturii si cel al Finantelor Publice, au fost aprobate normele metodologice de aplicare a prevederilor unuia dintre cele mai importante capitole - instituirea si aplicarea rentei viagere - din cuprinsul Legii nr. 247/2005 privind reforma proprietatii si justitiei. Astfel, in perioada urmatoare, va fi infiintat, in cadrul Agentiei Domeniilor Statului (ADS), Oficiul National de Renta Viagera Agricola, cu sediul la Bucuresti. Oficiul va functiona ca directie a ADS si va avea sucursale teritoriale, la nivel de birou, in fiecare judet.
Pentru a beneficia de renta viagera, persoanele indreptatite vor trebui sa prezinte, la birourile judetene, fie actele notariale de instrainare a terenurilor, fie contractele de arenda, pe baza carora le vor fi inminate carnete de rentier. Renta va fi platita pe baza acestor documente, din fondurile prevazute, in acest scop, in bugetul Ministerului Agriculturii. Plata acestei rente se face pe baza mediei cursului calculat de BNR din primul semestru al anului in care se efectueaza plata. Concret, cuantumul rentei viagere va fi echivalentul, in lei, a 100 euro/an pentru fiecare hectar instrainat sau 50 euro/ha pentru fiecare hectar dat in arenda, cu mentiunea ca, in conformitate cu Legea nr. 247/2005, de renta viagera vor beneficia proprietarii a maximum 10 hectare de teren, in virsta de peste 62 de ani care instraineaza suprafetele respective sau le dau in arenda.
Tinta urmarita prin Legea rentei viagere este disponibilizarea unei suprafete de 3,2 milioane ha, detinuta In prezent de 1,3 milioane de
producatori agricoli.
La finele anului trecut, prin ordin comun al Ministerului Agriculturii si cel al Finantelor Publice, au fost aprobate normele metodologice de aplicare a prevederilor unuia dintre cele mai importante capitole - instituirea si