Publicul consumator, distributia, rentabilitatea, comunicarea catre public a valorilor culturale pe care le promoveaza si inteligibilitatea acestor valori fac particularitatea unei zone aparte aflate la granita dintre economic si cultural.
In prezent, in Romania, toate zonele culturale sunt reprezentate de institutii si intreprinderi culturale private, de la galerii de arta la cinematografe, edituri, librarii si companii de teatru. Teatrul Act e prima institutie independenta de teatru din Romania. Strategia a fost ca inca de la inceput sa se profileze ca spatiu cultural multifunctional, oferind pe langa spectacolele de teatru si muzica, film, dans si expozitii. Marcel Iures, unul dintre membrii fondatori ai Fundatiei Act, ne-a declarat despre situatia pietei culturale romanesti: "Exista o piata culturala, are si jucatori, chiar si arbitri, n-are insa miza si directie. Parem ca asteptam raspunsuri finale, fara sa fi pus intrebari importante. Piata culturala romaneasca, cam fara reguli, seamana mai mult cu un iarmaroc. Poate ca e o etapa necesara. Oferta pare bogata, ba chiar este, diversitatea s-a trezit la viata, dar pare inca un exercitiu in sine, atata vreme cat lipsesc pasiunea, fiorul, emotia. E, cumva, plin de executanti si mai putin de creatori. Iar concurenta exista si ea, volens nolens, dar in lipsa unei emulatii reale, in lipsa, cu mici exceptii, a unor animatori care sa aiba grija de substanta si masura fenomenului cultural. Asadar, piata e, concurenta e, dar lipseste, ca mai peste tot in lume, elanul, elanul creator. A ramas doar un elan vital, gregar, intr-o lume in care masura e data de cine pe cine stapaneste".
CARTE SI ATMOSFERA. Un proiect cultural de real succes este lantul librariilor Carturesti. Cu atmosfera lor dichisita si plina de huzur intelectual si de atmosfera, Carturestii pot fi intalniti acum in inca trei locatii in Bucuresti,