Teatrele din provincie nu mai stau în umbra celor din Capitală. La ultimele ediţii ale Galei Premiilor UNITER, cele mai importante distincţii din lumea teatrală au fost obţinute de actori şi Teatrele din provincie nu mai stau în umbra celor din Capitală. La ultimele ediţii ale Galei Premiilor UNITER, cele mai importante distincţii din lumea teatrală au fost obţinute de actori şi regizori pentru care condiţia succesului n-a însemnat deplasarea la Bucureşti. Explozia de valoare de la instituţiile de spectacol din ţară n-a putut trece neobservată nici de criticii de teatru, care au alcătuit propriile ierarhii, la final de an 2005. Analizând oferta de calitate a creatorilor de emoţie, două dintre cele mai cunoscute voci din critica românească şi-au alcătuit un top 5 al celor mai bune spectacole.
Liviu Ciulei, revenirea anuluiUn elitist, la un teatru de elită. Cu o gesticulaţie creatoare surprinzătoare, Liviu Ciulei a revenit la Bulandra pentru a monta nu un spectacol, ci două, în aceeaşi stagiune. Evident, marile nume s-au aglomerat pe afiş, pentru a-şi agăţa în biografie un rol într-o piesă a marelui Ciulei. Mai întâi a fost "Şase personaje în căutarea unui autor". Victor Rebengiuc, Ion Caramitru şi Maia Morgenstern şi-au căutat destinul în imaginaţia lui Liviu Ciulei, găsindu-l, într-un final, în aplauzele spectatorilor. Succes de casă, continuare în acelaşi ton. A urmat "Henric al IV-lea", cu Marcel Iureş, o piesă ca o lecţie de teatru. Prin acest spectacol, Ciulei le-a transmis un mesaj direct tinerilor regizori: teatrul înseamnă simplitate, text bine ales şi mai puţin rătăcire în neconvenţional.ChicagO, o supraproducŢie cu preŢuri pe măsurăMuzicalul Chicago a împrospătat aerul prăfuit din sala Teatrului Naţional, îmbâcsit de montări care au înghiţit deopotrivă fonduri colosale şi critici veninoase în lumea scenei. "Apus de soare", "Maşinăria Cehov" şi "Lucrezi