Doua opere atribuite lui Rembrandt (1606-1669) si expuse, timp de 25 de ani, in muzeul municipal al orasului portughez Faro, s-au dovedit a fi falsuri, potrivit directoarei muzeului, Dalia Paulo, citata de AFP. Cele doua tablouri, aflate in colectia institutiei amintite, reprezentand un autoportret al lui Rembrandt si un portret al unui prieten, realizate in ulei, au fost donate muzeului, in 1944, de catre diplomatul portughez Amadeu Ferreira de Almeida.
Lucrarile au fost expuse la muzeu intre 1973 si 1998, a precizat Dalia Paulo. Specialistii institutiei si-au exprimat, la un moment dat, indoiala cu privire la autenticitatea celor doua uleiuri din patrimoniu si, ca atare, conducerea muzeului a decis sa le supuna unei expertize chimice. Investigatiile de laborator au aratat ca lucrarile nu puteau fi pictate in secolul al XVII-lea, deoarece pigmentii care au fost folositi au aparut abia dupa doua secole, cum a explicat un oficial al muzeului municipal din Faro. Aflat la circa 300 de kilometri de Lisabona, muzeul, care a fost inaugurat in urma cu 112 ani, pregateste in acest an, in luna iulie, o ampla expozitie dedicata aniversarii a patru secole de la nasterea artistului, manifestare ce va reuni opere semnate si de alti pictori europeni din secolele al XVI-lea si al XIX-lea.
Cu acest prilej, organizatorii intentioneaza sa expuna si falsul portret al lui Rembrandt. Seria extraordinara de autoportrete, lasate de acest maestru al luminii - supranumit "cel mai mare pictor al sufletului omenesc", desenator si gravor incomparabil -, constituie un ansamblu unic in istoria picturii.
Nu incape indoiala ca falsificatorii, aparuti o data cu nasterea artelor, nu ar fi putut sa-l ocoleasca tocmai pe Rembrandt. Chiar daca operele sale aveau, prin insesi procedeele utilizate, forta dar si reputatia unor enigme. El exprima intr-un mod unic, trupul gol, prin suple