După ce presa locală şi naţională a reclamat lipsa normelor de aplicare a legii privind acordarea indemnizaţiei de mamă, O.U.G. 148/2005, reprezentanţii statului încearcă acum să facă lumină pentru proaspetele mame.
Drepturile prevăzute în Ordonanţa Guvernului se obţin în baza unui dosar care trebuie să conţină actul de identitate al solicitantului, certificatul de naştere al copilului şi, după caz, livretul de familie, tot dacă este cazul certificatul de persoană cu handicap al copilului, toate în copie şi nu original. Mai este nevoie de o adeverinţă eliberată de autorităţile competente sau de către angajator, din care să reiasă că solicitantul a lucrat minim 12 luni, iar veniturile i-au fost impozitate. Solicitantul mai trebuie să depună, lunar, o declaraţie pe proprie răspundere că nu beneficiază de alte venituri în afara indemnizaţiei de maternitate. Cererea tipizată pentru solicitarea acordării sumei pentru susţinerea familiei în vederea creşterii copilului se ridică şi se depune la primăria din localitate, la sediile Direcţiilor de Asistenţă Socială.
Deocamdată, cei care au primit normele şi au datoria să le pună în practică se feresc să spună prea multe, în primul rând pentru că au de studiat şi apoi pentru că sunt destul de alambicate. Dacă până acum îndemnizaţiile pentru copii se primeau de la Direcţia Muncii, noile reglementări au împlicat Protecţia Socială. Aici este locul unde lunar părinţii naturali, adoptivi, tutori, cei în grija cărora se află pentru adopţie sau persoana la care se află în plasament, vor depune lunar declaraţiile. Aici, personalul are datoria de a constata autenticitatea actelor pe care le va remite Direcţiei Muncii unde de fapt sunt şi vor rămâne dosarele.
A fi sau
a nu fi copil
Înainte de apariţia Ordonanţei 148 se făcea mare tam-tam în jurul ideii că în sfârşit se va face dreptate gemenilor,