Potrivit unui studiu al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), manualele şcolare discriminează femeile. În plus, studiul arată că exerciţiile propuse nu stimulează creativitatea. Psihologia modernă pune accent pe lucrul în echipe, însă manualele nu sunt concepute astfel.
Conform studiului ISE, manualele promovează prin imagini şi texte, în special personaje masculine, accentuând importanţa a ceea ce sunt şi fac bărbaţii, în comparaţie cu ceea ce sunt şi fac femeile. Spre exemplu, peste 60% din personajele reprezentate în imaginile manualelor şcolare sunt de sex masculin. În manualele de istorie, numai 64 personaje reprezentate sunt de sex feminin, în vreme ce 325 sunt de sex masculin. Potrivit ISE, această distribuţie se regăseşte în cazul majorităţii manualelor utilizate în prezent în sistemul de învăţământ. Chiar şi din totalul imaginilor care ilustrează personaje şi obiecte mai mult de o treime sunt imagini ce prezintă activităţi tradiţional masculine.
Texte misogine?
Prin texte se întâmplă acelaşi lucru: 57% din personajele textelor sunt de sex masculin şi doar în 6% din textele analizate se prezintă personaje feminine. Femeile torc, bărbaţii au importante roluri politice şi sociale. Potrivit studiului ISE, modelele promovate în majoritatea manualelor şcolare sunt patriarhale şi anacronice. În relaţiile de subordonare prezentate de manuale, autoritatea aparţine de cele mai multe ori personajelor masculine.
Exerciţiile
nu dezvoltă
creativitatea
Peste 90% din sarcinile de învăţare promovate de manualele şcolare sunt sarcini de tip individual. Studiul arată că manualele nu oferă prea multe oportunităţi de lucru în grup, doar 4% din totalul sarcinilor analizate fiind bazate pe comunicare directă cu ceilalţi. Interacţiunile sociale dintre elevi în procesul de învăţare sunt extrem de limitate în cadrul lecţiilo