Realitatea TV a încercat să încheie anul trecut cu o lovitură de PR şi să "facă ordine" în ideea de topuri şi clasamente. Zece pentru România a reunit forţe notabile: patru institute de sondaje au lucrat cîteva luni la realizarea unui sondaj din care să rezulte "cei mai..." dintre români, Evenimentul zilei a pregătit terenul publicînd, periodic, "preliminariile" clasamentului, o gală la Ateneu, transmisă în direct, i-a prezentat pe cîştigători. Ar fi trebuit, probabil, să urmeze o exclamaţie de uimire din partea ţării întregi şi, eventual, angajamentul de a pregăti deja soclurile viitoarelor statui. N-a fost să fie.
Pornită de la o idee pe care mulţi oameni de televiziune o considerau a priori perdantă în România - şi anume un post TV specializat în ştiri - Realitatea TV şi-a găsit nişa perfectă şi a devenit un proiect de succes. Într-un fel, era cea mai indicată instituţie media pentru a stabili astfel de "clasamente ale realităţii". Ideea însă nu e nouă: TVR a realizat în anii anteriori ceva asemănător, sub titlul "cei mai iubiţi dintre români", în acelaşi "format" de sondaj + gală (prezentată de Andreea Marin). Noi au fost desfăşurarea de forţe, ambiţia "totalizantă" (reflectată şi în titlul cu aer "definitiv": Zece pentru România) şi, mai ales, ecourile. Altminteri, e plină lumea de topuri şi clasamente (produse care "vînd bine" ziarul, revista, emisiunea...), iar la români, poate mai mult decît la alte naţii, acestea capătă şi un "ce" identitar: dezorientaţi într-o lume nouă, vrem să-i numim pe cei care "ne reprezintă", vrem să ne ştim modelele, vrem repere. Şi, dacă se poate, vrem toate acestea prin plebiscit, nu mai vrem să ne bage nimeni pe gît ideea că unii sînt "mai ceva" decît alţii.
Ca lovitură de PR, n-a ieşit deloc rău: publicul a rămas cu ideea că Realitatea TV a impus nişte standarde, a scos în evidenţă nişte valori, a "creat actualitat