- Diverse - nr. 11 / 18 Ianuarie, 2006 Arta, prin mijloacele ei de expresie, a constituit un valoros suport documentar pentru istoria omenirii, prin diferitele ipostaze pe care le-a imbracat in functie de genurile artistice, perioadele evocate si talentul artistilor. O expozitie comemorativa de 100 de ani ca aceea a lui Bordi Andras (1905-1989) deschisa recent in salile U.A.P., pe langa valentele estetice prin care se restituie o creatie contemporanilor, are si valoare istorica; intre lucrarile realizate in decursul unei vieti exista si unele cu valoare documentara. Bordi Andras este cel mai important pictor maghiar targumuresean din secolul al XX-lea; expozitia se vrea retrospectiva prin evolutia prezentarii pe sinteze, cronologic, a tablourilor. Lipseste, insa, o singura perioada de creatie, cea proletcultista, cu remarcabila piesa a epocii care a primit si Premiul de Stat in 1951, "Muncitoare evidentiata". Piesa este in colectia Muzeului de Arta si supun atentiei publicului lipsa ei, mai ales ca tinerii de 30 de ani nu stiu cum arata aceasta formula artistica de omagiere a proletariatului si cum ar fi trebuit sa arate conform ideologiei "omului nou". Omul recent are de partea sa mai mult publicitatea si computerul in informare, intalnirea cu o opera de arta nu ar fi decat benefica din punct de vedere cultural. Atata timp cat expozitia Muzeului de Arta se bazeaza tot pe o comemorare a lui Bernardy György si, in expozitie, pentru reconstituirea istorica a perioadei, exista si bustul imparatului Franz Iosif, ce fel de cenzura, false pudori au facut ca aceasta lucrare sa nu fie expusa? Ca un apropiat al maestrului Bordi Andras, prin colaborari profesionale si prin manifestarile pe care i le-am organizat, unele de anvergura, expozitia din 1981 de la Budapesta, din Palatul Buda, cladirea C, pot spune ca Bordi Andras era un portretist, iar idealul sau de creatie in arta