Dacă, înainte de 1989, Şerban Foarţă era un poet mai degrabă discret,
ale cărui cărţi de poezie, destul de parcimonioase ca număr, îl
transformaseră într-un reper pentru prieteni şi pentru un cerc destul
de îngust de iniţiaţi, astăzi a devenit, probabil, cel mai vizibil
autor român de poezie. După căderea comunismului, numărul volumelor
sale de versuri s-a dublat, antologii consistente din lirica sa au fost
publicate de către editurile cele mai prestigioase, dicţionarele
literare îl consemnează ca pe unul dintre poeţii fundamentali ai
timpului prezent, premiile nu îl (mai) ocolesc, a devenit o prezenţă
constantă în paginile revistelor literare (prin propriile colaborări,
dar şi prin multitudinea de articole care îi analizează opera, tot mai
multe dintre ele scrise de oameni foarte tineri). Dacă se poate vorbi
de revizuiri sau de schimbări survenite în canonul literaturii române
după căderea comunismului, cazul Şerban Foarţă este, cu siguranţă, unul
de discutat. Nu atît prin mutaţiile survenite la nivelul scrisului său,
cît la cel al vizibilităţii acestuia şi al rezonanţei pe care numele
poetului o produce în viaţa literară.
Orfevru al versului,
Şerban Foarţă a demonstrat în ultimii ani că poate transforma în
delicate bijuterii poetice orice, la rigoare şi o gură de canal. A pus
pe versuri articolele din rubricile de fapt divers ale ziarelor,
,Ethernul Pheminin", ilustraţiile unui manual de
fizică, ba
chiar şi opera destul de puţin poetică a logoreicului nenea Iancu. În
poezie, Şerban Foarţă se comportă precum un meşteşugar care nu cunoaşte
cuvîntul ,imposibil". Indiferent de materialul pe care îl are la
dispoziţie şi de condiţiile în care lucrează, el îşi duce de fiecare
dată munca la bun sfîrşit,