Moşii poveştilor sînt roşii sau verzi. Prinţesele, bălaie. Feţii, zmeii
şi figuranţii, spălăciţi. Cam la atît se mărgineşte policromia scenelor
de basm. Vă propun, de aceea, două alternative recente (să nu credeţi
că povestitorii s-au lăsat de tot de meserie...) la ,filmele", doar
parţial color, ale copilăriei: De-ale prinţeselor şi patrupezilor,
cartea Iaromirei Popovici, de curînd publicată la Curtea veche, şi
Întîmplări din noaptea Soarelui de Lapte, romanul lui George Bălăiţă,
apărut în 2004 la Gramar.
Începeam, şi nu doar fiindcă înaintea
cărţilor de poveşti stau, mai totdeauna, cărţile de colorat, de la
paleta de pictură. Iaromira Popovici pictează, în tonuri foarte tari, o
lume altminteri pastelată. E, în istorisirile ei, mult gallus
(netoxic...) care transformă şoricei şi prinţese, motani, pisici şi
zîne în coaja decorativă a unor ouă pascale. Sparte sau - nu zic bine
,sparte" - ciocnite delicat, apucate de mijloc şi făcute cumva să
plesnească, dau la iveală bucăţi de manuscris rătăcite la noi dintr-o
ţară legiuită de copii. Care, cu vopseluri şi hîrtie chinezească (vorba
lui Arghezi!), se descurcă minunat să-şi învingă plictiseala şi să
făţuiască lumile pustii. Să vedem cam ce desenează (cartea alternează
paginile scrise cu schiţe verzi, naive spre abstracte, felul de
,abstract" al avangardei).
Prinţese albastre, reci, fiindcă
albastre, nobile (fiindcă albastre), îmbăiate în albastru de metil, nu
în lapte de măgăriţă, ca să se imunizeze la tot felul de
sentimentalisme. Şi, deşi veţi spune că o prinţesă care nu suferă nu e
prinţesă, ale Iaromirei Popovici îşi merită numele. În poveştile lor
(Poveste simplă, De-ale prinţeselor, Perfecta, }ara Negurei şi n-aveţi
decît să răsfoiţi mai departe