În ultima perioadă, generaţia 2000 a făcut paşi importanţi în direcţia
consolidării propriei imagini. Nu mai departe decât acum câţiva ani,
tinerii şi foarte tinerii ei componenţi erau întâmpinaţi cu zâmbete
ironice ori calificative dispreţuitoare, sau ignoraţi de-a dreptul, cu
superbie critică şi suficienţă instituţională. Era, după cum bine ne
amintim, vremea unei aşa-zise crize a poeziei. Este meritul unor
critici ca Marin Mincu, Octavian Soviany, Al. Cistelecan şi alţi câţiva
(nu mulţi) de a se fi bătut pentru impunerea celei mai noi mişcări
lirice; şi al unor edituri precum Vinea ori Polirom de a fi publicat o
sumă de poeţi şi prozatori de mare viitor. Într-o epocă
post-postmodernă în care combustia literară şi existenţială e mult mai
rapidă, acest viitor deja a venit. Panoramând scena actualităţii
literare, observăm o progresivă evidenţiere valorică şi promoţională a
,milenariştilor", ieşiţi din underground în lumina reflectoarelor şi
trecând cu dezinvoltură de la statutul de zero social la cel de vedete
culturale. Şi nu e vorba numai despre o bună mediatizare. Încercând să
realizez un clasament al celor mai semnificative volume de poezie
apărute în 2005, am constatat că grosul ,intrărilor" era dat de autori
afirmaţi după 1989 şi cu precădere în ultimii ani. Poeţii din
generaţiile anterioare, majoritatea, tăcând sau ratând editorial.
Există
însă şi un risc în această accelerată, bruscă maturizare. Aşteptările
create prin debutul în volum pot fi contrariate de a doua carte,
întotdeauna mai dificilă decât prima. Debutantul, când are cu adevărat
ceva de spus, o spune într-un anumit fel, cu un sound specific ce
reţine imediat atenţia specialiştilor. În plachetele următoare, simpla
continuitate melodică nu m