Cvartete şi preşedinţi
2 noiembrie 1920: la
Conservatorul bucureştean, cu acordul lui George Enescu, un grup de
muzicieni reuniţi în jurul lui Ion Nonna Otescu şi Constantin Brăiloiu
decide constituirea Societăţii Compozitorilor Români, organism
profesional, cu funcţii organizatorice şi administrative, ce avea să
primească în scurt timp recunoaşterea juridică. Un organism ce, de
voie, de nevoie, a funcţionat în baza unui metabolism dominat de
normalitatea unor parametrii pe cât de incoercibili, pe atât de
intolerabili la tratamentele speciale menite să le sublimeze, dar şi să
le submineze valorile. Arareori "cuminţenia" compozitorilor şi
muzicologilor români a fost supusă unor abcese sau excrescenţe care să
producă zvonuri de seisme, schisme, sinistre... Mai întotdeauna
diriguitorii breslei au ştiut să lubrefieze impulsurile şi reculurile,
să fasoneze conduitele ori să-şi asume ce trebuie întreprins şi să
dribleze ce e de omis. Uneori cu abilitate, alteori cu înţelepciune s-a
protejat acea specie de sacerdoţiu respectată de oamenii de bine,
acceptată de cei pe jumătate răi; un soi de artă căreia chiar
detractorii, delatorii sau perverşii îi aduc omagiul lor. Dar
abilitatea şi înţelepciunea sunt, îndeobşte, apanajul nefericiţilor şi
a bătrânilor. Aşa se face că nu au lipsit momentele când tagma
muzicienilor a acţionat cu disperare şi poate cu un echivalent senil al
acesteia. S-a întâmplat să fie administrate sentinţe curioase, dacă nu
chiar nocive. Au fost perioade sterpe, anodine; direcţii aberante;
întâmpinări funeste. Pentru firea laşă, ezitantă, dusă de vânt, nu mai
este vânt, a;a cum pentru spiritul versatil, duplicitar, odată
deturnat, nu mai există greutate sau împotrivire. Pe de altă parte
ponderea art