Considerata initial unul din marile succese ale revolutiei din decembrie, actiunea de retrocedare a terenurilor preluate abuziv in perioda comunista s-a dovedit a fi, de fapt, una din marile greseli a anilor '90. Legea nr. 18/1991, a fondului funciar, gindita ca un act normativ "reparatoriu", un act menit sa faca dreptate taranilor, in realitate a fost un imens generator de haos si dispute. Nu obiectivul urmarit a fost gresit, este corect si firesc ca o societate democrata sa respecte si sa garanteze dreptul de proprietate, ci modul in care Legea 18 a fost conceputa si, mai grav, cum a fost pusa in aplicare, cu multe greseli si, de ce sa nu recunoastem, cu multe abuzuri. Constienta de dezastrul din sectorul funciar, noua putere a pregatit un pachet legislativ, al justitiei si proprietatii, pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea, care, printre altele, ar trebui sa faca ordine si in haosul proprietatii funciare. Legea nr 247/2005, caci despre ea este vorba, se vrea un act normativ care sa imbunatateasca radical situatia retrocedarilor. Numai ca, in realitate, lucrurile nu vor sta nici pe departe asa, aplicarea ei va fi extrem de grea si de durata. Motivul - Consiliile Locale nu dispun de terenul necesar, sau suprafetele pe care le au la dispozitie si ar putea face obiectul retrocedarilor sint infime in comparatie cu solicitarile. Bineinteles exista alternativa despagubirilor, respectiv acordarea de actiuni la Fondul "Proprietatea", numai ca, avind in vedere virsta solicitantilor, solutia propusa de Guvern nu prea incinta. Autoritatile inteleg lucrul acesta, drept pentru care s-au inarmat cu rabdare si spera ca, in cel mai scurt timp posibil, sa rezolve convenabil fiecare cerere in parte.
Zeci de mii hectare solicitate de proprietarii de drept
In termenul prevazut de Legea nr. 247/2005, privind reforma in justitie si p