- In fiecare zi... Dar, oare nu ne dorim inca de pe bancile liceului sa fim "mai liberi", sa invatam cand avem chef, numai ce ne place si ce merge mai usor? Facultatea ne ofera aceasta "sansa" pentru ca nu ne asculta in fiecare zi. Si totusi, cred ca ar trebui sa se aplice ceea ce scrie in manualele de psihologie elementara. Invatarea are trei momente de baza: cunoasterea, adica primul contact cu notiunea, recunoasterea, adica recitirea notiunilor cu identificarea elementelor deja intelese si retinute si aprofundarea celor care "au scapat" la prima lectura, precum si reproducerea, redarea notiunilor "pe dinafara", fara sa intelegem prin aceasta "redarea mecanica". Prima faza ar putea fi cursul sau seminarul sustinut la facultate. Daca acesta este interesant, interactiv, modern, daca stimuleaza gandirea si starneste curiozitatea studentului de a citi in plus, acasa, cursul si-a atins scopul. Frecventarea cursurilor ar putea insemna si o mare economie de timp. Recunoasterea materiei se face prin studiu individual sau colocviu. In aceasta etapa ne dam seama daca am inteles sau nu si ce anume mai avem de aprofundat. Reproducerea se face la examene. Numai in sesiune, nu este timp decat pentru prima si, eventual, a doua etapa, partial si cu multe capitole superficial parcurse.
- Cat se poate invata in sesiune?
- Se poate invata, dar cu randament scazut si cu multe momente de tensiune. In orice caz, ar trebui facuta o planificare care sa permita 3-4 zile de repetare a materiei. Memoria are si ea legile sale, iar memoria de lunga durata necesita un anume timp de "asezare" a notiunilor, pentru a putea fi readuse in minte cat mai corect in momentul examenului. Invatarea cu cel mai bun randament se face dimineata devreme. In jurul pranzului, randamentul scade fiziologic, iar dupa masa de pranz mai urmeaza o perioada buna de lucru, pana spre orele 21-22. In tim