Florina Ilis, Cruciada copiilor, Editura "Cartea Romaneasca" (preluata in administrare de catre "Polirom"), tel. 0232/21.74.40, 488 pag.
Statisticile spun ca azi, in lume, femeile citesc mai mult decat barbatii. Si nu doar citesc, adaug, ci si scriu mai mult (nu neaparat mai bine). Urmarind revistele literare romanesti si straine, vad ca numarul scriitoarelor e in crestere cam peste tot; dintre miile de debuturi anuale, proportia cartilor remarcate semnate de femei e considerabila. Fenomenul are desigur explicatii legate de evolutia societatii. Daca, secole la rand, femeile au fost admise (si au excelat) doar in "interpretare" (ca instrumentiste, actrite, balerine, cantarete), numele creatoarelor retinute de istoria universala a literaturii, artelor plastice si muzicii fiind mai curand exceptii (cate nume de pictorite sau compozitoare geniale cunoasteti?), din a doua jumatate a secolului Xx, teoriile sexiste conform carora creativitatea e un atribut masculin sunt contrazise convingator, pe toate palierele artelor si stiintelor. Odata cu accesul democratic la studii si relativa egalitate de sanse in afirmare, femeile au devenit tot mai vizibile, iar cultura romana nu face exceptie de la aceasta tendinta. Si la noi, numarul poetelor, prozatoarelor, eseistelor e in continua crestere. E de ajuns sa va uitati la semnaturile din revistele literare. Pe langa scriitoare afirmate in anii 60 - 80, a caror opera rezista la ochiul proaspat, apar mereu nume noi ce se straduiesc sa atraga atentia, care cum poate. Partea proasta cu multi tineri autori - fete si baieti - e ca nu stiu sau n-au pofta sa scrie decat despre ei insisi si experientele lor nemijlocite, fatal limitate si destul de asemanatoare, dupa cum asemanator e si limbajul dezinhibat, voit socant dupa pudibonderia de pana in 1989. Totul se invarte in jurul unui singur personaj histrionic-dezabuzat, intr-un