Criza gazelor rusesti de la inceputul anului a readus in discutie privatizarea ultimelor zacaminte interne.
Evident, privatizarea Romgaz nu ne va lua gazul din pamant. Asa cum nici privatizarea Petrom nu a facut sa dispara titeiul exploatat de aceasta companie. Nu l-a luat, dar l-a facut mai scump. E inca proaspat scandalul declansat in septembrie anul trecut de scumpirile succesive ale carburantilor Petrom-OMV.
Parea ca "austriecii" nu mai au nici o opreliste in a folosi uraganul Katrina si alte evenimente petrecute aiurea in lume pe post de explicatie pentru ca benzina ajunsese la un euro, ca-n Europa bogata. "Dar daca nu am mai avea nici un un strop de titei, cat ar fi litrul de benzina?" - am intrebat atunci (www.baniinostri.ro - "Valsuri vieneze").
Iar raspunsul nu era la fel de catastrofal precum suna intrebarea. Benzina ar fi cam tot atat sau "peste media din Uniunea Europeana" - spunea presedintele grupului austriac OMV, Wolfgang Ruttenstorfer. Noul patron nu tine cont de faptul ca Petrom importa numai 20% din necesarul propriu de titei pentru procesare.
El stie doar ca, "din ratiuni de piata", titeiul romanesc nu poate fi luat in calcul sub cotatiile internationale.
Deocamdata, Petrom nu poate aplica acelasi scenariu si in cazul gazelor naturale obtinute o data cu titeiul. Ca si la Romgaz, gazul Petrom are inca un pret stabilit de autoritati. (Ambele companii detin cote aproximativ egale, in jurul a 49%, din productia interna de gaze). Dar scenariul nu mai are mult de asteptat pentru a fi pus in productie.
Acordurile cu Uniunea Europeana cer insistent ca, la momentul integrarii, gazul intern sa aiba cotatii internationale. Si astfel, cat de curand, nu vom mai putea vorbi de avantajul de a avea "gaze ieftine de la noi, de-acasa".
Romanii se vor intreba insa, la fel ca toamna tre