Publicul consuma cultura televizata pe paine, scoate din meniu cinematograful, il serveste la desert pe Sergiu Nicolaescu si n-a auzit de "felul" Eminescu... Am hipnotizat poporul cu televizorul! Consumul de carte si cinematograf lasa de dorit, Sergiu Nicolaescu e mai "vedeta" ca Eminescu, toate astea in vreme ce suntem dispusi sa "dam un leu pentru Ateneu".
Acestea ar putea fi cateva dintre concluziile de ansamblu relevate de primele studii realizate in domeniul culturii. Infiintat la inceputul lui 2005, Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, institutie subordonata MCC, a finalizat la sfarsitul anului trecut barometrul de consum cultural 2005.
SUMAR. Specialistii sociologi au ajuns la concluzia de necontestat conform careia, in termeni de consum cultural, televiziunea isi adjudeca cele mai bine conturate preferinte culturale ale romanilor. Lectura se practica in masura in care sunt vizate cartile de specialitate din acest domeniu. In materie de productie cinematografica, desi aceasta a cunoscut un adevarat boom in ultimii ani, romanii nu sunt mari amatori. Rezultatele arata ca muzica populara depaseste manelele la capitolul popularitate in randul respondentilor, iar calculatorul e cel mai vajnic reprezentant al conceptului de cultura privata. Una dintre marile surprize relevate de studiu se refera la disponibilitatea a 60% dintre subiecti de a plati taxe suplimentare pentru restaurarea centrelor culturale de Stat.
PROCENTE. Participarea la slujbe religioase se afla in topul preferintelor de petrecere "culturala" a timpului, cu un procent de 32,43% care practica aceasta activitate, in vreme ce procente cuprinse intre 0,58% si 3,06% dintre subiectii intervievati aleg sa mearga de cateva ori pe luna la opera, teatru, muzeu, cinematograf sau spectacole de muzica. In peisajul conturat de rezultatele cercetarii culturale efectuate de C