Dan Stanca este un halucinat, un deznădăjduit care strigă în zadar în
hărmălaia generală, un patriot fără ţară, fiindcă ţara (aceea din
memoria lui culturală) s-a schimbat şi a devenit de nerecunoscut. Deşi
îşi câştigă existenţa ca ziarist (la România liberă), trece prin lume
absent, insensibil la realitatea imediată. Cu părul cărunt şi rebel, cu
faţa îngustă, cu ochii de un negru scânteietor, pare propovăduitorul
unei religii exotice, rătăcit în babilonia de jeep-uri şi căruţe,
fast-food-uri şi blocuri muncitoreşti din Bucureşti.
Acest
personaj, care se îmbracă modest şi nu-şi dă importanţă în nici un fel,
care vorbeşte puţin şi fără tragere de inimă chiar şi cu apropiaţii
săi, care nu-şi face apariţia la recepţii decât rareori şi atunci numai
pentru a-şi îndeplini o obligaţie profesională, se numără printre cei
mai valoroşi prozatori afirmaţi după 1989.
Cei mai valoroşi
prozatori apăruţi după 1989 sunt,ca să nu rămânem evazivi, Mircea
Cărtărescu şi Dan Stanca. Primul, cunoscut dinainte ca poet, a făcut
senzaţie cu romanul Orbitor. Al doilea, practic un necunoscut, ar fi
putut şi el să facă senzaţie - dar n-a făcut, pentru că nu i s-a dat
suficientă atenţie - cu numeroasele romane publicate în avalanşă:
Vântul sau ţipătul altuia, 1992, Aripile arhanghelului Mihail, 1996,
Apocalips amânat, 1997, Ultima biserică, 1997, Muntele viu, 1998,
Morminte străvezii, 1999, Ritualul nopţii, 1998, Domnul clipei, 2000,
Pasărea orbilor, 2001, Drumul spre piatră, 2002, Mila frunzelor, 2003
etc. Mircea Cărtărescu are un statut de vedetă şi figurează pe primul
loc în aproape toate topurile din revistele literare. Dan Stanca,
scufundat într-un fel de clandestinitate, lipseşte uneori până şi din
cele mai banale enume