Asa cum era de asteptat, capodopera enesciana "Oedipe", care porneste de la subiectul binecunoscut al tragediei clasice grecesti, continua sa fie asimilata repertoriului de gen din lume. Limbajul poetic evocator, dramatismul si anvergura filosofica a creatiei capitale a lui George Enescu (1881-1955), au cucerit, de curand, si publicul american. Premiera absoluta a operei, la realizarea careia si-au dat concursul College of Fine and Applied Arts al Universitatii din Illinois, Institutul Cultural Roman si Illinois Art Council, a avut loc in15 octombrie 2005 - in cadrul manifestarilor dedicate "Anului International George Enescu"-, la Universitatea Champaign - Urbana din Illinois. Cunoscut centru universitar unde Enescu si-a tinut Cursurile de maiestrie intre 1948-1950, si unde a fost apreciat, atat ca interpret, cat si ca profesor si compozitor.
Sase repetitii intr-o saptamana! Un record de invidiat, pe care numai entuziasmul si profesionalismul membrilor Orchestrei "Simfonia da Camera", dirijata de Ian Hobson, si al violonistului Sherban Lupu, sef al catedrei de instrumente de coarde la University of Illinois, si initiatorul acestui grandios eveniment cultural, l-ar putea explica. Li s-au alaturat corul Universitatii din Illinois, regizorul italian Nicholas Di Vergilio si producatorul Sean C. Murphy. Cat priveste distributia, baritonul Stefan Ignat, care a evoluat, in ultimii ani, in mai multe productii enesciene, a stralucit in rolul lui Oedipe, ca de altfel si Ricardo Herera, un Tiresias convingator, Bradley Robinson, interpretul lui Creon, Ashmani Jha - Iocasta -, Ben Jons - Teseu -, si Stephanie Chigas, in rolul Sfinxului. Opera enesciana, construita pentru o singura reprezentatie, s-a desfasurat pe o scena fara decoruri. In schimb, atmosfera plastica sugestiva, in concordanta cu subiectul operei, si efectul jocului de lumini au sustinut cu brio discursul mu