Gripa aviara si importurile de carne de pasare din SUA cauzeaza pierderi mari producatorilor romani. Confruntati cu o crestere rapida a stocurilor, producatorii romani de carne de pasare au scazut pretul la poarta fabricii cu 15-20 de mii de lei/kilogram. Comerciantii fac insa profituri uriase, pentru ca in magazine nu au scazut preturile decat ocazional, si atunci la presiunea producatorilor.
Datorita gripei aviare, in intervalul octombrie-decembrie 2005 consumul de carne de pasare s-a redus cu 40%, sustine Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR). "Daca in septembrie se consumau lunar circa 38,3 mii tone, din productia interna si din consum, in decembrie cantitatea consumata a fost de 23 mii tone, adica 60% din ceea ce se cumpara in septembrie", a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, Ilie Van, presedintele UCPR.
Potrivit datelor prezentate de acesta, exporturile de carne de pui sunt zero, datorita pierderii de imagine suferite de crescatori. In acelasi timp, ponderea importurilor a devenit din ce in ce mai presanta, tinand cont ca acestea au ajuns sa acopere 42% din necesarul de consum.
Confruntati cu o cerere scazuta, atat pe plan intern cat si extern, dar si cu o concurenta puternica venita din partea importatorilor, pierderile totale pe care producatorii de carne de pasare sustin ca le-au suferit in doar trei luni de la declansarea gripei aviare sunt de 1.235 miliarde de lei vechi.
Comerciantii castiga - nu si consumatorul
Pentru ca stocurile de carne de pasare la producator la sfarsitul lui decembrie au ajuns la 20 de tone, de opt ori mai mari fata de luna septembrie, solutia imediata pentru a se salva a producatorilor a fost reducerea pretului. Astfel, la poarta fabricii puiul este mai ieftin cu 15-20 de mii, afirma producatorii, pret care abia le acopera costurile. Problema este ca in magazine pretul