O privire asupra vanzarilor saptamanii anterioare mai adauga cateva concluzii din care nu lipsesc indoielile privitoare la coerenta fenomenului pietei de arta - un aspect caruia i-am acordat, de altfel, spatii generoase in editiile de anul trecut ale cotidianului nostru. Cert este ca inceputul acestui an nu a anuntat salturi spectaculoase in ce priveste receptarea corecta a valorilor vehiculate la casele de licitatie. Intr-o analiza corecta, in mod normal se avanseaza si explicatii/ motivatii ale unor astfel de consecinte. Am stabilit insa ca, data fiind experienta precara a actorilor pietei, justificata sau nu, dupa o intrerupere de peste cinci decenii a comertului de arta, orice fel de explicatie ramane tributara unei realitati dificil de conturat, atat timp cat se vinde si se cumpara haotic, dupa interese de moment sau din ratiuni pur comerciale. Astfel, tabloul lui Gheorghe Petrascu, "Peisaj venetian", lucrare in ulei pe lemn, 37X23 cm, evaluata, in cadrul licitatiei din 22 ianuarie de la casa Monavissa, intre 69.000- 70.000 RON, a ramas nevandut. Calitatea sau autenticitatea lucrarii, pretul ei, lipsa de interes fata de autor - ceea ce ar parea incredibil -, sau lipsa cumparatorului potrivit, sunt tot atatea probleme si intrebari pe care si le poate pune cel care este implicat in analiza fenomenului si nu numai el. In topul vanzarilor s-a situat George Loewendal, cu uleiul, pe carton "In amurg", adjudecat la 6.000 RON, de la pretul de pornire 1.900-2.000 RON. Emil Pop, Spiru Chintila, Ion Valentin Anestin, Ion Marinescu Valsan, Constantin Isachie, Tia Peltz, nume apreciate de catre colectionari, au suscitat interesul acestora sau al negustorilor, numai ca sumele la care au fost achizitionate raman, cu mici exceptii, la nivelul vanzarilor de acum doi ani. In schimb, o acuarela de Lena Constante, disparuta, in urma cu cateva luni, la varsta de 97 de ani, a fost ac