Fara duty-free-uri, sursa contrabandei se muta din aria lor de actiune, dar se pierd si avantajele, de cele mai multe ori ilegale, obtinute de pe urma acestei activitati. Sefii vamilor recunosc ca marile retele de contrabanda, de genul celor care au ascuns anul trecut TIR-uri intregi cu marfa la negru in Arad, nu pot exista decat cu complicitatea autoritatilor.
?Daca se introduce si taxa pe viciu, in functie si de valoarea acesteia, obiectul contrabandei o sa dispara. Ce rost are sa mai faci trafic daca tigarile vor fi si in Romania la pretul celor din Ungaria, de exemplu? Oricum, era mai greu sa faci contrabanda din duty-free. Interesant este insa de vazut care sunt sursele de provenienta ale tigarilor de contrabanda?, spune Viorel Alexe, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Politiei de Frontiera Timis. El apreciaza ca o parte din marfa de pe piata neagra provine de la fabrici de alcool sau tigari si chiar din zonele libere.
Retele de crima organizata
Reprezentantii Directiei Regionale Vamale Timisoara spun ca s-ar bucura sa scape de duty-free, din cauza scandalurilor repetate pe aceasta tema. Seful Biroului Vamal din Aeroport, Adrian Jebeleanu, spune ca desfiintarea magazinelor fara taxe este o cerinta a Uniunii Europene. ?Dupa desfiintarea lor nu va mai exista tentatia de a cumpara marfa ieftina si a o vinde. Sigur ca o groaza de persoane s-au orientat sa cumpere la jumatate de pret si de a vinde mai scump. Logic ca omul incerca sa faca o smecherie?, a declarat Jebeleanu.
Cat despre marile transporturi de contrabanda, el a recunoscut ca acestea nu puteau fi facute decat cu complicitatea unor persoane din sistem. ?Aici e vorba de retele de crima organizata, iar organele in drept trebuie sa-si faca treaba?, a adaugat Jebeleanu.
Pe de alta parte, reprezentantii firmelor care au magazine duty-free neaga ca lor li s-ar da