- Motorul cresterii explozive a numarului de magazine de tip retail a fost, intre 2002 si 2005, "creditul doar cu buletinul"
- O analiza bazata pe studierea a peste 500.000 de cazuri arata ca acest tip de creditare a devenit generator de fraude
- Peste 90% din activitatea de verificare a solicitantului se baza mai mult pe hazard si pe buna-credinta a persoanei in cauza
Piata de retail din Romania a fost, intre 2002 si 2004, una dintre cele mai dinamice din punctul de vedere al evolutiei cifrelor de afaceri. Marii jucatori de pe piata de profil au avut in acea perioada cresteri ale vanzarilor de pana la 300%. Unul dintre motivele ce au determinat evolutia "fulminanta" a magazinelor de tip retail a fost, fara doar si poate, asa-numitul credit doar cu buletinul. In 2004 BNR a luat o serie de masuri destinate reducerii nivelului de creditare. Rezultatul a fost atunci scaderea vanzarilor si incercarile de "adaptare" a sistemelor de creditare la noile conditii impuse de Banca Centrala. Interesant este insa ca masurile luate atunci de BNR au afectat mai degraba bancile decat firmele specializate pe retail. Creditul doar cu buletinul a continuat sa existe si a devenit, se pare, o sursa generatoare de fraude. Noua Lege a IFN-urilor va duce insa la disparitia acestui sistem de creditare si la inlocuirea lui cu deja cunoscutele carduri cobranded. Urban si Asociatii, una dintre cele mai importante firme specializate pe recuperarea datoriilor, a realizat un studiu bazat pe analiza a 1.300.000 de cazuri de colectare debite.
90% dintre credite, acordate "pe incredere"
In urma analizei portofoliului de restantieri, sursa citata a tras "unele concluzii ingrijoratoare" referitoare la creditul doar cu buletinul. Astfel, in sistemul de acordare a creditelor doar cu buletinul si in maximum doua ore, aproape niciodata