(Foto: Buna ziua, Ardeal)
Clujul este al doilea centru, dupa Bucuresti, unde unitatile de invatamant preuniversitare particulare s-au dublat in ultimii cinci ani. Cu toate acestea 2005 a fost anul in care acest fenomen a scazut in amploare.
Raportul pe anul scolar 2004-2005 privind activitatea Agentiei Romane de Asigurare a calitatii in Invatamantul Preuniversitar releva doua tendinte generale in domeniul invatamantului particular: scaderea numarului persoanelor juridice de drept privat care solicita infiintarea unei astfel de unitati de nivel preuniversitar – in principiu datorita cresterii taxei de autorizare – si limitarea ofertei de invatamant cu calificari profesionale propuse candidatilor spre scolarizare strict pe domeniile servicii si asistenta sociala si asistenta pedagogica.
In acest moment la nivelul Clujului sunt inregistrate 58 de astfel de centre de invatamant particulare, nici una dintre acestea insa nu este acreditata, si functioneaza doar pe baza Autorizatiei de Incredere emise de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
La nivelul invatamantului particular, cel mai bine reprezentat este invatamantul prescolar, din totalul unitatilor scolare private 72% fiind reprezentate de gradinite.
Pentru invatamantul prescolar reteaua este bine dezvoltata, pe langa Cluj si Bucuresti, si in Iasi, Constanta si Bacau, o mare parte dintre gradinite fiind sustinute de diverse confesiuni religioase.
Altele s-au dezvoltat ca unitati de elita, unde se invata limba engleza sau germana, jocul pe calculator sau studiul unui instrument muzical. La nivelul gradinitelor particulare activitatea se desfasoara la un nivel calitativ ridicat.
Numai la nivelul Clujului se inregistreaza 20 de unitati particulare autorizate de nivel p