Alegerea ideii potrivite pentru o afacere profitabila pe termen lung este una din problemele principale cu care se confrunta orice investitor la inceput de drum. Craiovenii ar trebui insa sa stie ca un mod eficient de a face bani din experienta altora este franciza. Franciza reprezinta un contract prin care proprietarul unei afaceri (francizor) cedeaza cumparatorului (francizer/francizat) dreptul de folosinta al numelui firmei, al marcii, dar si de comercializare a unor produse/servicii care sunt deja prezente pe piata si inregistreaza succes. Altfel spus, cei interesati de o astfel de „afacere“ primesc, contra unor taxe specifice, dreptul de a vinde produsele unei companii care are deja un brand cunoscut. Pe lânga produse, acesta din urma imprumuta propriul stil de amenajare, decorare, comportament organizational si modul de a conduce afacerea. Avantajele francizei sunt acelea ca in timp contribuie la eficientizarea rezultatelor financiare ale afacerii, la minimalizarea riscurilor acesteia, precum si la eliminarea presiunii concurentei. Proprietarul francizei, la rândul sau, isi extinde teritorial afacerea, intr-un timp scurt, prin reducerea costurilor si a riscurilor de implementare locala a afacerii. In plus, acesta beneficiaza de venituri sigure pe termen lung si de intarirea capitalului de imagine. Pretul francizei In acest moment, in România exista peste 160 de retele dezvoltate de franciza. Printre acestea se numara McDonald's, Pizza Hut, KFC, Fornetti, Escada, Bigotti, Benneton, Kenvelo. Achizitionarea unei francize presupune o taxa de intrare in reteaua de franciza, care poate varia intre zero si sute de mii de euro. De asemenea, francizatul trebuie sa plateasca o redeventa (royality) periodica, taxa care poate fi calculata in suma fixa sau ca procent din cifra de afaceri realizata. Alte taxe posibile ce pot fi percepute, stabilite prin contract, sunt cele d