Mass media din Bosnia au primit donatii mult mai importante comparativ cu presa din alte state foste iugoslave, precum Serbia sau Croatia, totusi, din cauza lipsei de coordonare, a realizat mult mai putine lucruri. Un comentariu publicat de Reteaua Balcanica de Investigatii Media (www.birn.eu.com)
Investitiile in dezvoltarea presei bosniace depasesc 100 de milioane de dolari americani, potrivit estimarilor comunitatii internationale. Totusi, rezultatele nu sunt imbucuratoare.
Atat editorii locali, cat si donatorii afirma ca se asteptau la mai mult de pe urma sumelor mari investite in presa, care ramine divizata pe criterii etnice dupa razboiul care a devastat fosta Iugoslavie.
Calitatea mass media este inca scazuta si, mai mult, donatiile nu si-au atins unul din principalele scopuri, respectiv rezolvarea diviziunilor etnice din tara.
Dupa un deceniu, piata media din Bosnia si Hertegovina ramane polarizata etnic. Aceasta este influentata intr-o foarte mare masura de partidele politice si depinde in continuare de donatii si, adeseori, de publicitate care nu corespunde intotdeauna normelor eticii.
Expertii internationali si cei care lucreaza in presa in tara acuza comunitatea internationala ale carei programe de dezvoltare au fost prea razlete sau improvizate pentru a lasa urme notabile.
„Comunitatea internationala s-a implicat fara sa acorde o prea mare importanta ideilor si nevoilor locale," spune Senad Avdic, editor sef al revistei Slobodna Bosna. „In schimb, au incercat sa faca o replica a scenelor media din tarile lor intr-o societate complet diferita."
„Au creat astfel ‘monstri’ care le-au consumat fondurile si care nu ar putea merge pe propriile picioare, ignorand, in tot acest timp, semnalele si initiativele locale."
Cei mai multi jurnalisti si editori spun ca s-a inregi