Practicata de mult timp de politicieni, activitatea de lobby a inceput sa capete contur si in lumea afacerilor, mai ales pe seama apropierii de momentul 2007, desi in Romania acest domeniu nu este inca reglementat.
Guy Burrow, directorul primei companii de lobby din Romania, a explicat pentru „Evenimentul zilei" cum se desfasoara aceasta activitate in Romania.
EVZ: Ati lucrat la Shell, sunteti fondatorul ARIS. De ce ati deschis tocmai o firma de lobby?
Guy Burrow: Am infiintat Central Europe Consulting in 1995 si unul dintre motivele principale a fost faptul ca, in perioada in care am condus Shell, in ‘91-’4, am pierdut prea multe ore tinand legatura cu autoritatile romane. Am vrut sa folosesc aceasta experienta punandu-ma in serviciul altora. Adica am inceput sa fac lobby.
Concret, ce inseamna lobby?
Intr-o democratie este normal sa avem posibilitatea sa aducem la cunostinta autoritatilor opinia noastra. Lobby este procesul prin care iti impartasesti aceste opinii si este folosit si de politicieni. Ca orice proces insa, poate fi facut legal sau ilegal. Lobby-ul in sine nu este ilegal si nu trebuie sa existe nicio suspiciune vizavi de aceasta practica.
Si spun aceasta pentru ca am observat ca, uneori, se confunda lobby-ul cu traficul de influenta. Acesta (traficul de influenta - n.r.) este lobby facut ilegal.
Avand in vedere ca in Romania nu exista inca o legislatie in domeniu, cat de fragila este limita dintre lobby si trafic de influenta?
Daca oamenii vor sa inteleaga ce este lobby-ul, nu este niciun fel de confuzie. Lobby este un proces de convingere. Trafic de influenta este un proces de convingere bazat pe puterea banului.
Iar in ceea ce priveste reglementarea acestei activitati, pot spune ca exista legea functionarului public, unde scrie ca acesta nu poate accepta