Concurenta din domeniul uleiurilor alimentare a ajuns anul trecut intr-un punct critic. Pe piata interna au aparut marii jucatori internationali, astfel incat firmele romanesti s-au vazut puse in situatia de a face fata presiunii exercitate de acestea. Pentru a supravietui, exista doua solutii: fabricarea de produse inovatoare, conforme cu cerintele europene, si diversificarea ofertei. Dupa un an greu, in care a pierdut aproape un milion de euro, cel mai mare producator zonal de uleiuri vegetale si srot, SC Argus SA, se pregateste sa reintre pe profit. Pana anul trecut, in Romania functiona o singura companie multinationala, Bunge, care detinea trei fabrici importante. "Argus Constanta a reusit sa se mentina pe piata in conditii foarte bune, in ciuda competitiei", afirma directorul general Vasile Leu, care ocupa si functia de presedinte al Consiliului de Administratie. De anul trecut insa au mai aparut doi jucatori foarte mari: Cargill, cel mai mare producator si importator comercial de cereale din lume, care avea deja cumparate in Romania patru unitati de tip Comcereal, si grupul elvetian Alimenta. In aceste conditii, explica directorul Argus, productia de ulei a crescut foarte mult, mai mult decat cererea de pe piata, situata in jurul valorii de 100.000 de tone. De aceea toate fabricile au dorit sa vanda, pentru ca luasera credite de la banca, pentru ca plateau cheltuieli mari cu depozitarea semintei si pentru ca, nu in ultimul rand, nu doreau sa piarda cota de piata. Recul de moment Pentru Argus, concurenta crescuta s-a tradus prin doua lucruri. In primul rand, a fost vorba despre o scadere a cotei de piata in favoarea noilor concurenti, care au vandut produsele la preturi mai mici. In plus, multinationalele au intrat pe piata prin achizitionarea unor firme romanesti, care fabricau produse pentru care exista deja o piata de desfacere. Prin reducerea preturilo