Nici de data asta japonezii n-au excelat in promovarea celor doua seri de filme de animatie de la Cinemateca Romana, asa cum nici in decembrie nu facusera excese de promovare pentru Zilele filmului japonez. Doar cine a trecut intimplator prin fata Cinematecii Eforie in acele zile sau cine a dat din aceeasi pura intimplare peste vreun site cu programul a avut sansa de a descoperi ca, la-nceputul lui februarie, au fost proiectate doua anime ale unui producator celebru – Maruyama Masao. Unul din ele dupa manga unui desenator la fel de celebru – Osamu Tezuka – si regizate de doi regizori de animatie cel putin la fel de celebri – Hayashi Shigeyuki (alias Rintaro) si Kon Satoshi.
Judecind dupa public, se pare ca Ambasada Japoniei prefera sa-si promoveze manifestarile cinematografice mai ales in mediul niponistilor – elevi si studenti care invata limba japoneza. Foarte corect, dar e pacat sa se limiteze la atit, mai ales ca fanii animelor si BD-urilor (manga) japoneze sint numerosi in Romania. Exista site-uri romanesti de manga si anime (www.anime-club.ro), exista si reviste specializate.
Filmele proiectate au fost Metropolis (2001), de Rintaro, si Nasii din Tokyo (2003), de Kon Satoshi si Furuya Shôgo. Primul e, asa cum indica si numele, un fel de remake (adaptare pentru animatie, mai degraba) dupa filmul lui Fritz Lang. Tehnicile 3D se imbina cu cele 2D, iar multe din temele animelor si cartilor manga japoneze se regasesc aici: amestecul constant de neincredere si fascinatie pentru tehnologie, teama de un conflict nuclear, om vs robot, paradoxurile societatii supertehnologizate... E un film ajuns deja cult, cu o muzica foarte frumoasa (Toshiyuki Honda) stil jazz, despre care Rintaro spunea: „Referinta la Metropolis e foarte precisa – Manhattan-ul anului 1941, numit anul masinii; prin urmare, am ales, in mod firesc, jazz-ul acelei epoci pentru mu