Ofoarte frumoasa seara de muzica de camera s-a consumat simbata trecuta la Ateneul Roman. Mai rar pe podiumurile de concert, o combinatie intre vioara si violoncel, dincolo de partituri si de serile vieneze de muzica. Violonista Deborah Nemtanu si violoncelistul Romain Garioud au fost mult mai mult decit niste aparitii agreabile. Caci sonul duios-melancolic al violoncelului, mixat cu plingacioasa vioara, poate naste oricind lacrimoase teleno-vele sonore. N-a fost asa, pentru ca rigoarea violonistei a fost bine secondata de tandretea nuantata a unui violoncelist cu mari resurse.
Lucrarile de Bach, dar mai ales piesa pentru violoncel solo de Gaspar Cassado – care ne-a si vizitat cu multi ani in urma si a lasat nu doar impresii excelente, dar si cronici muzicale pe masura... – au devoalat un muzician de tinuta. Cu o gestica bine controlata, cu o tehnica fara stridente si o buna intelegere a partiturii, Romain Garioud a fost o revelatie. in ce priveste Concertul pentru vioara si orchestra de Robert Schumann – solist Liviu Prunariu, dirijor maestrul Cristian Mandeal –, el a fost asa cum ne-au obisnuit ultimele programe de la Ateneul Roman: foarte bun. Prunariu face deja o cariera internationala, iar maestrul Mandeal, seren si energic deopotriva, mai ales in Simfonia a VI-a de Sostakovici. Este bine ca receptam fara idiosincrazii si cum se cuvine muzica acestui mare compozitor rus, dupa ce a suferit toate gloriile si abjectiile sistemului sovietic. Sostakovici merita si pretuire si admiratie, nu doar glume nesarate, puse pe seama biografiei sale contorsionate.
- Una dintre cele mai inchegate lucrari de gen din istoria muzicii romanesti
Concertul saptaminii acesteia urmeaza sa aduca pe scena una dintre capodoperele muzicii vocal-simfonice romanesti. Oratoriul Bizantin de Pasti al lui Paul Constantinescu este dintre cele mai inchegate lucrari