Matei STIRCEA-CRACIUN
Paul Neagu: Noua statiuni catalitice
Editura Anastasia, Bucuresti, 2003, 242 p.
in spatiul de la Etajul 3/4 pot fi vazute uneori expozitii remarcabile, chiar daca, in ultimii ani, el nu a mai fost preferat de catre organizatori. Aici au fost deschise mari expozitii de sinteza, desi spatiul nu ofera conditii ideale.
Zilele trecute, in salile de la Etaj 3/4, sub egida Muzeului National de Arta Contemporana, s-a deschis expozitia Artisti din exil: George Apostu, Roman Cotosman, Paul Neagu. Incitanta ca propunere, expozitia dezamageste insa vizitatorul in privinta documentarii.
Materialele absolut obligatorii privind activitatea artistilor, textele critice si, de ce nu, opiniile curatorului, lipsesc. Pentru orice expozitie de acest gen, un minim material documentar, realizat cu mijloacele de imprimare avute la indemina, se impune. Ma gindesc citi dintre tinerii artisti cunosc ceva din activitatea lui Roman Cotosman (1935), artistul timisorean care, in 1966, impreuna cu Constantin Flondor si Stefan Bertalan, au constituit grupul „1+1+1“, grup constructivist, participant, in 1969, la Bienala constructivista de la Nürnberg? in prima jumatate a deceniului sapte, in Romania, la Timisoara, existau artisti preocupati de arta cinetica, de constructivism, spirite care se aflau intr-o corespondenta fireasca cu ceea ce se intimpla pe plan european.
in 1969, Roman Cotosman se instaleaza la Philadelphia, continuindu-si preocuparile in domeniul constructivismului, atit prin studii teoretice, cit, mai ales, prin lucrarile realizate. in seria Jocuri descentrate (1972), el concepe o „gramatica a unui sistem vizual, ce nazuieste sa fie fara centru“. Colajele cromatice (1988) pun in valoare picturalitatea menita sa dea expresie lumii interioare. Preocupat de cuceririle gindirii stiintifice, el lucreaza in spiri