Chiar daca impozitul pe dividende a fost majorat la 16% abia de la 1 ianuarie 2006, persoanele fizice nu vor achita la buget 10%, cat era cota pentru 2005. Motivul: din punct de vedere juridic, se considera ca dividendul face parte din exercitiul fiscal al anului urmator realizarii profitului si se plateste tot in anul urmator.
In schimb, in cazul dividendelor platite persoanelor juridice, impozitul a ramas neschimbat, de 10%, fiind acelasi cu acela din guvernarea PSD.
„Impozitul pe dividende va fi mentinut la 5% pentru persoane fizice si 10% pentru persoane juridice", promitea Alianta PNL-PD in programul de guvernamant cu care a castigat alegerile, program ce se afla inca postat pe pagina de Internet a Executivului.
Cu alte cuvinte, in campanie, Alianta promitea o discriminare in favoarea actionarilor persoane fizice, insa dupa ce a ajuns la guvernare a trecut la o discriminare in favoarea persoanelor juridice. Guvernul Tariceanu a dat vina pe executivul PSD, afirmand ca majorarea impozitului pe dividende de la 5 la 10% a fost stabilita printr-un act normativ in august 2004.
Tot prin acel act, impozitul pe dividende in cazul persoanelor juridice era majorat de la 10 la 15%. Ministrul finantelor de la acea vreme, Ionut Popescu, a modificat actul normativ al PSD, hotarand mentinerea acestuia la 10 procente.
Descurajarea economisirii si a investitiilor
De altfel, ca si in cazul impozitului de 16% aplicat castigului din dobanzi, acest im-pozit are un efect negativ asupra comportamentului contribuabililor. Impozitul de 16% aplicat unor dobanzi real negative descurajeaza in mod evident economisirea populatiei. De asemenea, majorarea impozitului pe dividende are un efect negativ asupra investitiilor, incurajand consumul.
In plus, avem de-a face cu o dubla impozitare. Un venit economisit este deja i