CD-uri cu informatii militare privind trupele romane din Irak si Afganistan au ajuns in redactiile unor ziare la fel de usor cum ajung comunicatele Asociatiei Producatorilor de vinuri: Poftim CD-ul, mai suna un prieten, ca el a lipsit la conferinta de presa, da-i o copie a CD-ului si hai sa vedem ce scriem.
Dupa aceea procurorii, insotiti de un alai de mascati, au arestat un ziarist din Vrancea si au chemat alti cativa la Parchet, pentru audieri.
Apoi, s-a declansat o dezbatere nationala privind libertatea presei si protectia informatiilor secrete, daca e bine ca unii ziaristi sa-si protejeze sursele sau daca procurorii procedeaza corect cand ii baga la zdup.
Necesitatea protectiei unor informatii nu e negata de nimeni. Inca de la nasterea sa, presa a devenit un factor de influenta important al desfasurarii conflictelor militare si, implicit, al securitatii nationale a statelor.
Uneori, informatiile publicate de ziare au determinat chiar locul de desfasurare a unor mari batalii. Batalia de la Gettysburg, una din cele mai sangeroase lupte ale Razboiului Civil American, a fost provocata de un mic anunt publicitar dintr-un ziar local.
Un magazin a platit o coloana in „Gettysburg Compiler" prin care anunta ca scoate la vanzare un stoc mare de incaltaminte. Ziarul a cazut sub ochii generalului confederat James Pettigrew, ale carui trupe marsaluiau aproape desculte prin Pennsylvania.
Si generalul a ordonat armatei sale s-o ia spre Gettysburg unde, peste cateva zile, au murit mii de oameni. Acum, in epoca moderna, mai ales dupa esecul american din Vietnam, s-a ajuns pana acolo, incat unele razboaie castigate pe teren au fost pierdute pentru ca s-a pierdut batalia in mass-media.
Din acest motiv, de multe ori autoritatile incearca din rasputeri sa limiteze accesul la informatii al ziaristilor. L