Sasha Meret
Artist matur, cu o bogată listă de participări şi de expoziţii personale, Sasha Meret trăieşte la New York şi are o activitate obişnuită de grafician: adică organizează expoziţii, face grafică de presă şi colaborează cu diverse edituri. Grafica sa de expoziţie, aşa cum poate fi ea percepută pînă într-un anumit moment, are două componente majore: pe de o parte, conservă memoria unui figurativism îndepărtat, memorie ce funcţionează oarecum atavic şi care, mai puţin interesată să păstreze identităţi riguroase, transferă realitatea în semne generice şi în concepte plastice subiective, iar, pe de altă parte, dezvăluie o adevărată fascinaţie pentru scriere, pentru text, pentru lumea codificată sub impactul gîndirii abstracte. La primul nivel al percepţiei, la acela retinian, grafica lui Meret este una de factură decorativă, o construcţie de planuri cromatice mari şi de semne integrate în serii repetitive, uşor inteligibilă dincolo de orice habitudine culturală instaurată printr-un specific superficial şi prin atît de seducătoarea culoare locală. Ea pare o reacţie eficientă, tipică pentru lumea în care autorul trăieşte, în faţa aşteptărilor comode ale mozaicului cultural din care se compune, atît pe orizontală, cît şi în profunzime, societatea americană, o ofertă confortabilă pentru privitorul grăbit şi pentru inteligenţele mai puţin complicate. În realitate, însă, lucrurile nu sunt chiar atît de simple. Sasha Meret nu este nici pe departe un artist comercial şi nici un pictor retinian. Lumea sa, cea lăuntrică şi cea exterioară în aceeaşi măsură, este una necontingentă, transparentă, ambiguă şi fundamental nonfigurativă. Semnele plastice pe care ea se sprijină, lesne de înscris într-un repertoriu formal destul de exact, au exclusiv o funcţie de reprezentare simbolică şi nu trimit explicit către nimic material, din afară, obiectiv. Oscilînd între mem