Vehiculul produs in Romania a detronat modelul ceh Fabia de pe primul loc al clasamentului vanzarilor din Europa Centrala si de Est
In timp ce vanzarile Skoda au scazut cu 3,4% fata de anul 2004, Dacia a inregistrat o crestere de aproximativ 67%.
La sfarsitul anului 2003, piata auto din Europa Centrala si de Est (ECE) avea ca lider detasat marca Skoda, iar cehii se considerau deja un etalon al intregii zone. Din nefericire pentru ei, bucuria obtinerii unei pozitii dominante in aceasta zona a fost de scurta durata. Mai exact, un an.
In 2004, in ciuda unei game de vehicule extrem de atractive, partea lor din piata zonala a inceput sa se micsoreze vizibil. Cauza? Aparitia unui competitor neasteptat cu un singur model suficient de evoluat pentru a atrage cumparatorii: Dacia Logan. Daca in urma cu doi ani Skoda detinea 15,69% din totalul vanzarilor din Europa Orientala, in 2005 cota de piata a companiei cehe a scazut la 15,1%.
In acelasi timp, producatorul roman Dacia si-a majorat vanzarile cu 66,9% gratie unei piete autohtone aflate intr-un varf de forma, ajungand la o cota din piata ECE de 10,6%.
Cinci marci, jumatate de piata
Spre deosebire de partea vestica a continentului european, unde cotele de piata ale marcilor sunt mult mai mici, in ECE, primele cinci marci din clasamentul vanzarilor au acaparat 47,7% din totalul autoturismelor comercializate. Pe primul loc se afla in continuare Skoda cu 15,1% din piata, pe locul secund Dacia, cu 10,6%, iar pe trei, Renault, cu 8,4%.
In top 5 urmeaza Opel (7,1%) si Volkswagen (6,5%). In ansamblu, piata auto din zona estica a Europei a scazut in 2005 cu 0,7%, influentata puternic de scaderea vanzarilor din Polonia. In acest stat au fost comercializate numai 235.689 de autoturisme, fata de 318.111 in 2004. Acest recul important este efectul direct al