„Materialul folosit de Herzog e dramatizat, non-documentar, fals. Cred ca avem de-a face cu cineva care si-a inscenat propria moarte: eu, unul, am indoieli ca Treadwell e mort cu adevarat.“
„Ma tem ca e dificil sa inscenezi faptul ca un urs ti-a mincat jumatate din corp.“
„Oameni buni, e clar ca totul e un fals. Sa recunoastem totusi ca e un fals magistral: imaginea prelucrata pe computer e de prima mina. Aruncati o privire mai atenta si-o sa observati ca Tim nu intra niciodata in imagine in intregime atunci cind e vorba de o secventa cu un urs in planul doi. De obicei, decupajul e facut in asa fel incit sa nu i se vada picioarele, asta ca sa nu fie obligat sa calce pe «iarba». E clar ca ursul e doar o imagine proiectata pe un ecran, iar Tim nu face decit sa stea in prim-plan in fata ecranului.“
Pe forumul de discutii IMDb, faptul ca Grizzly Man – filmul lui Werner Herzog despre care scriam in numarul 306 al Observatorului cultural – e clasat ca documentar nu pare sa conteze prea mult. Surprinzator, Grizzly Man – montat de Herzog din jurnalul filmat in Alaska de Timothy Treadwell, militant pentru protectia ursilor grizzly – e citit de unii spectatori ca un mock-doc: un fals documentar al carui posibil reper e, pentru unul dintre comentatori, The Blair Witch Project (clasat de acelasi IMDb ca horror/mystery/thriller).
in momentul in care, in spatiul Studiilor de Film, lucrurile par a se fi linistit, dupa criza provocata de ruperea granitelor fictiune/documentar, reactiile la Grizzly Man probeaza existenta unui public pus in dificultate de recentele transformari din zona factualului. in cazul de fata, tema care grupeaza cele mai interesante comentarii este „fake“: materialul filmat de Treadwell e fals, moartea lui e posibil inscenata, filmul livrat de Herzog ca documentar e, de fapt, prelucrat pe computer. Cu adevarat interesante sint in