Romania este, fara indoiala, una dintre pietele hoteliere cu cei mai mari indici de crestere din Europa, atat in planul investitiilor hoteliere noi livrate pietei, cat si in planul gradului mediu de ocupare si tarifului mediu obtinut cu precadere in Capitala, apreciaza specialistii in domeniu. Evaluarile Peacock Hotels arata ca in Romania, in 2005, segmentul proprietatilor hoteliere a fost "capul de afis", acoperind peste 68% din volumul investitiilor in ospitalitate. Alte circa 15 procente se regasesc in solutii alternative de cazare (pensiuni, vile, bungalouri etc.), iar 11% in mijloace de transport (autocare, microbuze, nave etc.) si numai 6% in agrement, cu precadere in amenajari de areale schiabile, inclusiv transport pe cablu.
Potrivit cercetarilor, totalul investitiilor in domeniul hotelier pana la sfarsitul anului 2005 tindea catre valoarea de 400 milioane de euro, apropiindu-se de previziunea de 420 milioane euro. De precizat ca, in marea lor majoritate, investitiile acestui an sunt facute din resurse locale private sau bancare. In raport cu dezvoltarea infrastructurii hoteliere in tara, in 2005 au fost puse in functiune peste 1.500 de camere in structuri hoteliere clasificate, capacitati care in proportie de peste 78% se refera la constructii noi, diferenta reprezentand modernizari ale unor proprietati hoteliere existente. Clasificarea acestor noi hoteluri se situeaza - in cote relativ egale - pe gradul de confort de 3 si de 4 stele, cu un usor avantaj pentru cele de 3 stele. In acest moment, sunt cel putin 58 de proiecte hoteliere initiate sau in curs de initiere in Romania in 2006, fiecare avand nivelul sau de inedit sau spectaculozitate. Analiza sus-amintita privind tendintele de piata pentru anul in curs releva ca, in timp ce investitiile de 3 stele continua, dar cu o tendinta de stagnare, se constata un "apetit" mai accentuat pentru dezvoltarea u