Dupa Mindrie si prejudecata, pe marile noastre ecrane soseste o alta ecranizare dupa un roman clasic al literaturii britanice: Oliver Twist de Charles Dickens. insa, de aceasta data, la cirma filmului nu se afla un englez (cum se intimpla in cazul celei mai recente versiuni cinematografice a cartii lui Jane Austen), ci un polonez (ce-i drept, nascut la Paris), nimeni altul decit celebrul Roman Polanski.
Oliver Twist a cunoscut peste 30 de adaptari pentru micile si marile ecrane (mai multe decit orice roman al lui Jane Austen), dintre care se detaseaza versiunea omonima a lui David Lean (1948) si musicalul Oliver! de Carol Reed (1968). Ce l-a atras pe Polanski la aceasta poveste ultracunoscuta, determinindu-l sa schimbe macazul dupa ce filmul sau anterior, Pianistul (2002), ii adusese multrivnitul Oscar pentru regie? O ecranizare dupa Dickens nu e chiar calea cea mai buna pentru a ramine pe culmile industriei cinematografice… Cineastul a declarat ca a dorit sa faca un film pentru cei doi copii ai sai, iar actuala sa sotie (a treia), actrita Emmanuelle Seigner, i-a atras atentia asupra povestii lui Oliver Twist. Astfel s-a nascut o coproductie europeana (Marea Britanie-Franta-Cehia-Italia) cu un buget urias (50 de milioane de euro, aproape cit ultima superproductie a lui Jean-Pierre Jeunet). Oare cine si l-ar fi inchipuit pina acum pe Polanski in postura de creator bugetivor doar de dragul progeniturilor sale?
Ca si Mindrie si prejudecata, romanul lui Dickens a avut parte si de ecranizari updatate, in care eroii erau adusi, mai mult sau mai putin fortat, in zilele noastre.
De exemplu, ultimele doua versiuni cinematografice sint una canadiana (Twist, 2003), in care Oliver si Dodger sint tineri homosexuali si toxicomani, ce-si duc veacul prin cluburile deocheate din Toronto, si una sud-africana (Boy Called Twist, 2004), in care Oliver es