Filmul "Munich", ca si "Good night, and good luck", simplifica istoria de dragul mesajului anti-Bush "Munich", filmul regizat de Steven Spielberg despre care va fi vorba in continuarea editorialului de ieri, se inspira din istoria recenta a Israelului, Orientului Mijlociu si Europei, dar mesajul filmului este dedicat, partial, tot administratiei Bush. La fel ca "Good night, and good luck", "Munich" mimeaza fidelitatea documentara, fara sa spuna insa unde se indeparteaza de realitate si unde forteaza mesajul. Si, fiind vorba despre o reconstituire marca Spielberg, maestrul epicii cinematografice contemporane, efectul de real este cu atit mai impunator si, pina la urma, mai inselator. "Munich" porneste de la un eveniment extrem de dureros din istoria Israelului - atentatul de la Jocurile Olimpice de la München din 1972, in care 11 sportivi israelieni au fost macelariti de organizatia terorista "Septembrie Negru" - dar se doreste, totodata, o expresie de empatie fata de cauza palestiniana. Spielberg merge pina la a sugera, prin mijloace grafice, echivalenta morala intre politica antiterorista a Israelului si terorismul palestinian. In ambele cazuri, se spune in film, este vorba despre un "razboi" vazut ca legitim. Din cauza acestui mesaj, filmul a fost tinta criticilor de film, pentru ca, sa nu uitam, "razboiul" dus de teroristi nu respecta nicicum regulile razboiului - este o crima lasa impotriva civililor. Si "Syriana", filmul nominalizat la Oscar in care joaca George Clooney, face un efort de empatie similar, prezentind intr-o lumina favorabila un terorist care se pregateste sa comita un atentat terorist. Si "Syriana" a fost tinta unor critici virulente. Este nevoie, intr-adevar, de empatie fata de cauza palestiniana, dar nu si fata de terorismul palestinian. "Munich" povesteste in amanunt punerea in aplicare a planului Israelului de a-i elimina pe toti cei implicati