Prea clasic pentru romantici, contemporanii sai, si prea indraznet pentru pictura academica, Ingres era un artist plin de contradictii. Muzeul Luvru ii consacra autorului "Baii turcesti" o mare retrospectiva, prima in lume dupa mai mult de 40 de ani, cu intentia de a aduce asupra lui o privire noua, relateaza AFP. Alaturi de celebrele nuduri feminine, sunt prezentate desene, tablouri cu subiecte religioase, istorice, mitologice imprumutate din muzeele din intreaga lume. "Selectia reuneste 180 de opere care sunt toate de o foarte inalta calitate artistica", precizeaza Vincent Pomarede, unul din comisarii expozitiei.
Elev al lui David, Jean Auguste Dominique Ingres (Montauban 1780 - Paris 1867),"vine pe un teren clasic extrem de solid", dar "este intr-o permanenta ruptura in raport cu mediile academice care l-au format", reaminteste Pomarede. "Astfel, esential pentru el nu este expresia sentimentelor, cum o fac romanticii", printre care Eugene Delacroix, rivalul sau. "Ceea ce conteaza mai mult este placerea vizuala". Ultima retrospectiva consacrata lui Ingres a avut loc in 1967 la Petit Palais, din Paris. Mai recent, in 1999 - 2000, Londra, New York si Washington au organizat o expozitie in premiera de portrete. In primavara lui 2004, la Muzeul Picasso din Paris, expozitia comparativa "Picasso-Ingres" ilustra libertatea pe care cei doi au manifestat-o in privinta anatomiei personajelor. De exemplu, pictura "Grande Odalisque" are mai multe vertebre decat o fiinta umana normala din punct de vedere medical. Totodata, realiste si manieriste, panzele lui Ingres deruteaza. Culorile sunt puse in contrast, fara melanjul tonurilor. Si lista contradictiilor poate continua. Dar tocmai acestea ii confera unicitate operei sale.
Prea clasic pentru romantici, contemporanii sai, si prea indraznet pentru pictura academica, Ingres era un artist plin de contradictii. Muzeul L