Oferta otravita.
Ultima strategie de publicitate a companiei Gold Corporation din Rosia Montana are la baza folosirea pensionarilor ca vectori de influenta asupra comunitatii si chiar asupra intregii tari. Expertii platiti de Rmgc au inteles ca adevarata problema a acestui proiect nu sunt oficialii, atat de usor coruptibili, ci oamenii simpli, mai ales batranii, care refuza sa-si paraseasca gospodariile. In consecinta, Rmgc a pus la punct tactica zaharelului, oferind "oglinjoare" si "margele colorate" in schimbul "fildesului". Spre deosebire de vremurile colonialiste, cand africanii erau pacaliti cu nimicuri, astazi, noii colonialisti scot din desaga telefoane mobile - in fond, tot nimicuri. Zeci de telefoane "de serviciu", cu abonamente cu tot, au fost daruite satenilor izolati. Apoi, a fost demarat programul "Vecin bun": 15 tineri din sat au fost angajati sa aiba grija de batranii singuri, despre care exista banuiala ca, la timpul potrivit, ar accepta sa-si vanda casele. Cu toate ca multi rosieni au respins oferta otravita, programul merge inainte cu cei mai neputinciosi, care au acceptat. Trimisii Goldului sparg lemne, curata zapada, dau fanul jos din sura, pun la dispozitie o masina pentru cumparaturi sau pentru deplasari de urgenta. Un adevarat paradis, o lume ferice, am putea spune, amintind de scenele propagandistice din anii 50, cand tinerii comsomolisti sovietici trebaluiau prin caminele mutilatilor de razboi. Numai finalul idilei lipseste: lacurile cu cianuri care vor ineca amintirea Rosiei Montane.
Inteleptul, Ecologistul, Revoltatul. Pentru ca ingineria de sunet si imagine sa fie desavarsita, Rmgc a imaginat un triptic cu pensionari care vorbesc direct sau indirect despre "solutia" lui Gabriel pentru Rosia Montana. Asa putem vedea un Intelept ("Daca sta aurul aici in piatra, ce rost are? Ce rost are sa tinem acest zacamant ascuns in