Romania atrage tot mai multi detinatori de marci straine, care vor sa-si dezvolte retele de franciza. Desi remarcabila, dezvoltarea acestei piete este tinuta in loc de diferentele mari de dezvoltare dintre provincie si Capitala.
De la an la an, tot mai multe firme straine penetreaza piata Romaniei lansand retele de franciza, dar dezvoltarea acestui tip de afaceri este inca tinuta in loc de specificul economiei romanesti. "Chiar daca s-a diversificat foarte mult tipologia afacerilor, tot retailerii (lanturile de magazine - n. r.) sunt cei mai numerosi detinatori de marca (francizori) care vin pe piata noastra", spune Razvan Blid, directorul CHR Consulting, firma organizatoare a celei de a II-a editii a Salonului International de Francize RoFrancize, care a avut loc in perioada 24-26 februarie la Bucuresti. Vanzarile cu amanuntul depind inca de puterea de cumparare a romanilor si, in plus, "exista inca un decalaj mare intre ce se intampla in Bucuresti si dezvoltarea in provincie", adauga Blid.
TRIBUT. Volumul afacerilor desfasurate in franciza a fost anul trecut de circa un miliard de euro, cu circa 35% mai mare ca in 2004. Afaceri in franciza se fac cu circa 170 de marci, dintre care mai mult de un sfert sunt romanesti. Totusi, dezvoltarea sistemului plateste inca tribut dezvoltarii inegale a economiei. "In multe cazuri, in optiunile intreprinzatorilor, franciza se mai bate cu domeniul imobiliar clasic. De pilda, este de asteptat ca lanturile mari de retail (H&M sau C&A) sa vina si la noi, dar aici este nevoie de un capital de pornire de 3,5 milioane de euro, respectiv de spatii comerciale de cel putin 4.000 mp. Ca sa nu mai vorbim ca una dintre grijile francizorului este ca partenerul roman sa fie o persoana curata, ca sa zic asa", spune directorul CHR. "Chiar si la niveluri mai mici de investitie, oamenii de afaceri romani inca ezita intre a beneficia de