Franciza, un contract prin care proprietarul unei afaceri de succes - francizorul - cedează cumpărătorului - francizatul - dreptul de folosinţă a numelui firmei şi a afacerii, presupune avantaje de ambele părţi. Francizorul îşi dezvoltă afacerea rapid şi fără efort, şi ia şi bani din asta; pe de alta, francizatul pune mâna pe o reţetă sigură de succes în afaceri. Târgul de francize, desfăşurat în weekend la World Trade Center, a adus 37 de mărci doritoare de expansiune în franciză în faţa a 3.000 de potenţiali cumpărători.
170 de francize pe piaţa românească Pe piaţa românească operează circa 170 de francize în diferite domenii, majoritatea branduri străine, dar potenţialul pieţei este cel puţin dublu, spun specialiştii. Au început să vină brandurile străine mari, pentru că apar şi candidaţii potenţiali, cu sute de milioane de euro; s-a produs o acumulare de capital a posibililor francizaţi, au crescut şi standardele consumatorului român, explică Adriana Gioadă, director în cadrul CHR Consulting, companie de consultanţă, organizatorul târgului. Companiile româneşti vor şi ele să se dezvolte în franciză, dar nu orice afacere se pretează. În primul rând, trebuie să fi creat un concept, o afacere cu o identitate proprie. Apoi, trebuie să-ţi structurezi afacerea special şi să elaborezi un set de manuale care să definească conceptul. Domeniile care s-au pretat cel mai bine în România la achiziţionarea unei francize sunt retail-comerţ (56 la sută din mărcile francizate), servicii (23 la sută), restaurante şi fast-food-uri (16 la sută), baruri şi cafenele (5 la sută). Până acum, mai puţin producţia. Un mare potenţial de dezvoltare o au francizele pe servicii - reţele de grădiniţe, creşe, curăţătorii, agenţii imobiliare, saloane de coafură sau spălătorii auto, care pot supravieţui pe o piaţă competitivă graţie notorietăţii unei mărci certe. Costul francizei, de la 0