Romanii sarbatoresc venirea primaverii intr-un mod unic prin oferirea unui martisor, persoanelor dragi, la inceputul lunii martie. Motiv de bucurie pentru unii, de sarbatoare si totodata de profit pentru altii, care comercializeaza astfel de obiecte.
Dar traditia de a oferi un martisor si-a largit orizontul in ultimii ani, prin aceea ca simbolul primaverii nu mai este vazut doar intr-o potcoava, un trifoi, un cosar sau o figurina pe care sa o purtam in piept, ci poate reprezenta orice, de la o jucarie de plus, pana la obiecte vestimentare.
Se vinde si se cumpara aproape orice, asta si in functie de preferintele fiecaruia.
Pe langa traditionalele martisoare cu snur rosu si alb, materialele din care sunt facute alte martisoare difera de la caz la caz, fie flori trase in rasina, martisoare din lut, ipsos sau material textil, martisoare pictate, diverse felicitari cu flori uscate, dar si cele mai banale lucruri se pot transforma intr-un martisor.
Marian Rubnicu este producator de martisoare si recunoaste ca si in acest domeniu exista o piata concurentiala, mai ales datorita numeroaselor produse chinezesti care "iau ochii’‘ lumii.
Acesta confectioneaza martisoarele din ipsos, le toarna in forme si matrite, dupa care le transmite colaboratorilor spre comercializare.
Cu toate acestea profitul este numai in masura in care produce cantitati mari de astfel de simboluri ale primaverii, motiv pentru care nu prea produce martisoare la comanda, desi are destule cereri. Mai mult de atat, pasiunea pentru producerea martisoarelor se transforma, o data pe an, intr-o adevarata meserie.
"Eu colaborez in special cu artisti plastici, care picteaza figurinele facute de mine. Sunt solicitate tot felul de forme de la flo