7,3 de miliarde de euro. Aceasta este valoarea pietei carburantilor in Romania, anual consumandu-se in economie peste 12 milioane de tone de carburant
Petrom aduce in visteriile austriecilor de la OMV miliarde de dolari anual, in urma extractiei titeiului si vanzarii benzinei la preturi mult mai mari, inclusiv in Romania. De asemenea, cresterea cotatiilor barilului de petrol a dus la majorarea pretului la pompa si implicit la o majorare a profitului jucatorilor pe piata combustibililor, Rompetrol raportand anul trecut cel un profit record.
Odata cu preluarea Petrom, cel mai mare producator de titei si gaze din Europa de Sud � Est, de catre austriecii de la OMV, in 2005, pe piata romaneasca a avut loc liberalizarea completa a preturilor la carburanti, iar marile companii prezente in Romania pe piata carburantilor (Petrom-OMV, Rompetrol, Mol si Lukoil) au fost cele care au controlat preturile.
Tinand cont de faptul ca in economie se consumau anual 5,3 milioane tone carburant, este limpede ca locul ocupat de acest segment pe piata este important, reprezentand 6 la suta din PIB, adica aproape 7,3 miliarde de euro (in afara de carburanti, exista si un consum de combustibil, apreciat la un volum de 7,3 milioane tone, utilizat in industrie), se arata intr-o analiza intocmita de Rompres.
OMV vinde benzina de 15 ori mai scump decat titeiul extras de Petrom
OMV detine monopolul asupra zacamintelor romanesti, acest fapt fiind reflectat si in politica de preturi dusa de grupul austriac. La Petrom, 159 de litri de benzina (un baril) costa 197 de dolari. Pretul este de 15 ori mai mare decat cel cu care OMV, noul proprietar al Petrom, extrage titeiul din zacamintele romanesti. Daca la sonda un baril de titei valoreaza circa 12 de dolari, pe drumul dintre extractie si rafinarie, pretul se umfla la 46 de dolari. In raportul semestrial pe 2005, Petrom recu