Macheta funcţională a aparatului va pleca într-un periplu european monument tehnic, care este Aeroplanul Automobil Vuia I, monument al tehnicii româneşti şi mondiale. Astăzi, în multe cărţi de aviaţie, Vuia nu este pomenit sau este menţionat ca inventator de naţionalitate franceză sau maghiară", spune Ioan Coriolan Gârboni, preşedintele fundaţiei.
Avionul lui Vuia, la aeroport
Alt aparat, identic cu cel care va pleca în caravana europeană, a costat peste 250 milioane de lei şi a fost construit în anul 2003 de Fundaţia Academică Culturală Timişoara, din resurse financiare proprii. Singurele replici ale avionului original mai există la Muzeul Aviaţiei din Bucureşti şi la cel din Paris. Modelele expuse la Muzeul Banatului din Timişoara au doar 50 de centimetri, iar cunoscătorii spun că nu sunt respectate nici proporţiile, nici forma reală a aparatului. Avionul construit de fundaţia timişoreană a fost donat în 2003 Aeroportului "Traian Vuia" din Timişoara. Macheta a rămas un important punct de atracţie al aeroportului.
100 de ani de la primul zbor
În 18 martie sunt sărbătoriţi 100 de ani de la primul zbor mecanic. Avionul lui Vuia a fost primul aparat mai greu decât aerul din istoria aviaţiei care a reuşit să se ridice de la sol prin forţa motorului propriu, în 18 martie 1906, pe câmpul de la Monteson, Franţa. Pentru timişoreni şi pentru bănăţeni, în general, Traian Vuia este o personalitate importantă, mai ales pentru că aviatorul s-a născut la 100 kilometri de Timişoara, în comuna care astăzi îşi poartă numele. În această localitate trăiesc descendenţi ai marelui inventator.