- Reclamele despre Rosia Montana, criticate de societatea civila. Ong-urile cer interzicerea lor -
Asa cum era de asteptat, spoturile publicitare produse de compania Rosia Montana Gold Corporation (Rmgc), sub genericul "Gabriel are grija de tine", si difuzate pe majoritatea canalelor de televiziune, au ajuns la judecata societatii civile. Nu mai putin de 14 organizatii neguvernamentale au inaintat, recent, Consiliului National al Audiovizualului (Cna), o sesizare in care sunt puse in evidenta grave incalcari ale legii publicitatii. Am solicitat avocatei Catalina Radulescu, colaboratoare a Centrului de Resurse Juridice (Crj) din Bucuresti, una dintre organizatiile protestatare, un comentariu legat de reclamele care intriga opinia publica.
- Pe ce criterii solicitati interzicerea reclamelor cu Rosia Montana?
- Am identificat mai multe caracteristici care incalca legea 148/2000 privind publicitatea. In primul rand, campania creeaza o imagine falsa asupra comunitatii din Rosia Montana. Reclamele se bazeaza pe o aparenta inselatoare de corectitudine, incercand sa induca impresia ca aceasta comunitate este afectata in intregime de poluarea istorica a zonei. Este introdusa o falsa dilema: numai Gabriel are solutia. Oare proiectele alternative de dezvoltare durabila, care in mod abuziv nu sunt admise in Rosia Montana, nu ar avea si ele o solutie? Se apeleaza la un santaj emotional, prin prezentarea unei false realitati, sumbre si lipsite de speranta.
- Rosia Montana este prezentata ca un desert minier, cu utilaje invechite si ape murdare. Ce se urmareste prin aceste secvente?
- Printre altele, se urmareste descurajarea activitatilor de turism din zona si afectarea regiunii in ansamblu, pentru a pune compania miniera in pozitia de singur competitor pentru dezvoltarea Muntilor Apuseni. Solutiile alternative de dezvoltare (pensiuni, fabrici de mo